CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

الخميس، 23 يوليو 2009

الإدراك المميت..


بسم الله الرحمن الرحيم..


وبه نستعيـــن..والصلاة والسلام على أشرف المرسلين..سيدنا محمد..وعلى آله وصحبه أجمعين..


لا اعرف أبداً بماذا أبدأ حديثى المميت هذا ..لكن دلنى قلبى على البدايه الطيبه بالصلاة على النبى أشرف المرسلين..

فعندما أكون هكذا مشتته او يتملكنى الخوف فلا أعرف أبداً إختيار كلماتى المعبره..


لم أكتب منذ فتره طويله جداً حتى ضاعت مفكرتى..وضاعت أحلامى..ويكاد أن يضيع قلمى أيضاُ..


نعم..أنا فى قمة خوفى..من ماذا..؟!!!!!!!


فهذا سؤال صعب جداً والأصعب الجواب ..بل الأصعب والأصعب إدراك هذا الجواب..الذى لم تكتمل نقاط حروفه بعد..

لم يأتى هذا الأوان حتى أعرف هل أنا..................من................؟!!!!!!!!!!


يطاردنى كثيراً شعور غريب..الموت والشعور بحياة ما بعد الموت ..

ما شكلها..وكيف تحدث..وما إدراكنا لها نحن كبشر..واين مكانى فى حياة البرزخ هذه..

حاولت كثيراً ان اجيب عن تلك التساؤلات التى زادت من حيرتى عدة سنوات وتزال تراودنى ولم أجد اية إجابه..


هل......حياتى إقتربت من النهايه..؟ أم من البدايه..؟

هل شعورى هذا صادق..؟أم انها مجرد هواجس..؟!!

كيف أمُت..ومتى..وأيــن؟!

لا أحد يعرف..بل من المستحيل..


هل يدركنى الموت وانا افعل شيئاً يغضب الله منى..؟

أم يدركنى وأنا طائعه له تحفنى الملائكه وتطمئننى بلقاء وجه رب كريم..وتخبرنى أننى نفس طيبه وتبشرنى بالجنه..؟

أم يدركنى وأنا لا أفعل شيئا سوى النوم..؟

أم يدركنى الموت وأنا وحدى لا أحد بجانبى..؟

أم يدركنى وأنا مع عائلتى..؟

أم يدركنى أنا مع أصدقائى الذين أحبهم ويحبوننى..؟

أم..........يدركنى فى حادث مرير..؟

أم يدركنى وأنا جالسه هكذا فى هذا الوقت أنتظره وينتظرنى..حتى تخرج أنفاسى الأخيره للقاء ربى..؟


هذه قمة الموت..لا أريد انا اصعب على نفسى ولا عليكم..

ما أفكر فيه..كيف أواجه الموت..ملك الموت..الله سبحانه وتعالى..لقاء الملكين فى قبرى..وهم ينهروننى..

ونسيت لقاء أخر..عملى فى الدنيا..!!!!!!!


التفكيير بسكرات الموت..كثرتها أرهقتنى كثيراً..هل أدركتم ما معنى سكرات..

سكرات..

سكرات..

يالها من قسوة حروف وقسوة معانيها المليئه بالاشواك القاسيه..


كلنا ذائقين الموت بلا شك..اليوم ..غداَ ..بعد غد..فى أى وقت..

وهذا ما يرهقنى..هل من شك أننا ذائقين الموت..؟

أبداً ومعنى ذلك أنه لا مفر...........!!!


تفكيرى فى كل هذه الأشياء شده طمست على شعورى بالحياه..تلك الشعور يطاردنى حتى إفتقدت معنى فرحه..

يطاردنى فى المره ألف مره..حتى كاد قلبى ان يموت من الفزع والخوف..كدت انا اتلفت من حوالى حتى أتاكد من كل هذا..

لكنها هواجس..مميته..


ياربى ما هذا..وما الذى يحدث لى..؟إننى اطمئن بذكرك وبوجودك بجانبى..

أجل اشعر بك وأنت جانبى فلا طمئنينه الا بك..ولا خوف او فزع مع ذكرك..

فلماذا كل هذا يطاردنى..؟

لقد تعبت كثيرا من هه الافكار حتى..طاردتنى حتى فى أحلامى ونومى..فأستيقظ من نومى مفزوعه..

انسى نومى وراحتى..


الموت حق..ولقاؤك ياربى حق..والجنة حق..والنار حق..والحساب حق..

هل ما افكر فيه عقاب لنفسى..هل قلبى وعقلى يعاقبوننى عن شئ ارتكبته..؟

اننى لا ادرى ما الذى ارتكبته حتى اشعر بكل هذا الفزع..

لا استطيع ان اجلس وحدى وانا فى هذه الدوامه..

لا اعرف..


يارب هون علينا سكرات الموت وثبتنا عند القول الثابت فى الحياة الدنيا وفى الآخره..



أطلب منكم الدعاء لى حتى أتخلص من هذا الكابوس المميت..إنه بالفعل كابوس لا اتمنى أحدا منكم أن يشعر به..


والله الهادى..







20 التعليقات:

ندا منير يقول...

حبيبتى احب بس اقولك ان الشعور دا كويس جداااااااا بس حاولى ميسيطرش عليكى عشان متتعبيش
ودى نصيحة عن تجربة مريت بيها

كل الى عليكى تعمليه

اقراى قران كل يوم
صلى بانتظام
ادعى بنا دايما
اقراى اذكار
اعملى خير كتير
شاركى فى جمعيات
اشغلى وقتك بمذاكرة باى موهبة عندك
صدقينى هتلاقى التفكير فى الموضوع دا بدا يختفى
وحاولى لو جيتى فكرتى فيه تانى خجى نفسك باى طريقة
عشان متتعبيش بجد

كويس انك تبقى عارفة انه فيه عذاب وحساب بس واعملى حسابهم دايما لكن ميشغلش كل تفكيرك

YaQeeN يقول...

ندا منير..
نورتينى النهارده وبجد وحشتينى..
وصدقينى يا ندى بجد بجد بدون رياء..فى حاجات كتيره من اللى انتى قلتيها انا بعملها..
الاذكار يمكن مش قوى لكل كل اللى انتى قلتى عليه بعمله..
وبتعمد اتشاهد قبل النوم واذكر الله..
لكن للاسف جوايا خوف ممين..
مش عارفه ده ايه..انا حاسه انى فى مطارده..
وقلما لما بنسى اللحظه دى..

ادعولى..بجد محتاجه دعواتكم..

ونورتينى يا ندا بجد..
الف شكر لنصايحك..

قلم رصاص يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أسأل الله العظيم رب العرش الكريم ان يفرج كربك وان يمن عليكِ بنعمة راحة البال والاطمئنان

حقيقي يا أخت ميادة انا اتاخدت جدا من البوست ، وزعلت جدا جدا من الكلام لأنه أثر في بشكل عجيب .. يمكن تأثرا مني لحالك
أو يمكن عشان ده شيئ طيب وانا هابشرك

أحب أبشرك انك في نعمة دلوقتي..صدقيني دي الحقيقة .. اللي انتي فيه ده ابتلاء من ربنا عز وجل .. والانسان المبتلى قريب جدا من ربنا اكتر من غيره ودي حقيقة

تعرفي ان اللي انتي فيه خير ليه؟ لأنه هيكون سبب لتمسكك بتعاليم ديننا اكتر
وهيكون سبب لإرضائك لربنا يوم بعد يوم وساعة ودقيقة بعد دقيقة

وعامة الشعور بالموت مش حاجة مقلقة ولا حاجة بالعكس دا قمة الوصول لنقطة التفكير الروحاني الراقي الذي يسمو بالروح الى اعلى درجات نقائها وصفائها بما قد يقترب من درجات الملائكة ان جاز تعبيري

لكن ومع ذلك ، ادامك فرص حقيقية للتخلص من هذا الشعور طالما انه وصل الى الحد الذي اصبح يمثل عبئا عليكي وبدأ يشكل ازعاجا مؤرقا لحياتك

اول حاجة زي ما اختنا ندا قالت لك اقرأي قرآن كل يوم .. اعملي لنفسك ورد يومي بخلاف رمضان ..يعني مثلا في اليوم جزء بس حافظي عليه

انا كنت مبتلى برضه من حوالي سنة والحمدلله مواظبتي على التمسك بوردي اليومي كان سبب جوهري لرضاء ربنا عني واجتزت المرحلة بسلام

تاني حاجة أكثري من الاستغفار
واقرأي أذكار الصباح والمساء ضروري
انا مش هقولك على الصلاة لأنك اكيد ان شاء الله منتظمة فيها انا احسبك كذلك
لكن مااريد ان أؤكد عليه ان تتمسكي بركعتي الفجر ضروري جدا

نيجي لنقطة مهمة جدا ، اشغلي نفسك بتنمية اي موهبه عندك قعلا زي اختنا ندا ماقالت برضه .. يعني لو بترسمي ارسمي
لو بتقرأي أكثري من القراءه وحاولي تكتبي..لأني بجد ارى في أسلوبك شيئ جميل جدا ممكن نطلع منه بكاتبه صاحبة قلم رفيع .. دي مش مجاملة بجد دي حقيقة اشعر بها من أسلوبك خصوصا في البوست ده


لي طلب اتمنى تنفذيه وصدقيني هيساعدك جدا
أقلعي بلا رجعه عن سماع الاغاني والموسيقى .. صدقيني انا ماكانش حد بيسمع ومهتم بالحاجات دي زيي ، لكن الحمدلله ربنا من علي بالاقلاع عنها بلا رجعه وعن اقتناع.. لدرجة اني جيت بنفسي وقومت مسحت 6 جيجا أغاني من الهارد ديسك عندي على الجهاز وباقتناع
والحمدلله طالما الموضوع كان باقتناع مني فمحسيتش بأي حنين لسماع الاغاني تاني ابدا .. وده كرم من ربنا الحمدلله وانا كده احسن بكتييييييييير ومرتاح اكتر


كفاية احساسك كده وانتي مطمنه ان ربنا راضي عنك .. فخلينا مبنقاش متناقضين

انا ممكن الاقي واحد بيقرأ قرآن وبيصلي وفي نفس الوقت الاقيه بيسمع اغاني .. ويقولك دي نقره ودي نقره

والله ماحصل ولاهيحصل ..يا اما رضا ربنا أو غضبه .. مينفعش الاتنين !

انا باقولك كده عشان انا حاسس انك لو بتسمعي اغاني .. انا حاسس انك من النوع اللي ممكن يستجيب ومعادش يسمع لا لشيئ إلا لرضا ربنا

طب عارفه انا كنت دايما بحس ان علاقتي بالاغاني انها بتخليني مبسوط..وده كان سبب تمسكي بسماعها ولناس معينة .. الله مايرجع دي ايام

المهم ، لقيت الحتة دي مجرد وهم كبير والله .. طب والله انا دلوقتي لما باسمع قرآن ومن مشايخ معينين ببقى طاير من الفرح وحاسس اني بجد من السعادة والاندماج معاها وكأني هركل ..ممكن اكسر اي حد ادامي ههههههههههههههه

فصدقيني والله واحدة واحدة كده وان شاء الله هتخرجي من الحالة دي ان جاز تسميتها بحاله .. انا باعتبرها مجرد فترة زمنية وستنتهي ، لأن الحياه ماشيه والزمن مش واقف

يحضرني قول أمير الشعراء أحمد شوقي :

دقات قلب المرء قائلةُ له .. إن الحياةَ دقائقُ وثوانٍ

واظن برضه زيارتك لصديقاتك وزيارتهن ليكي ده شيئ جميل برضه .. واكيد بتحسي بالراحة معهن .. زي اي انسان مبيرتاحش ويحس انه عاوز يفرفش شوية ويكون سعيد ويحس بالفرحه الا مع اصدقائه

والحياه رغم مابها من مأسي .. فوالله فيها من الجمال والسعادة أكتر واكتر

معلهش طولت عليكي في الرد بس حسيت اني لازم اوصل لك وجهة نظري يمكن اكون سبب لتفريج الكرب ده .. يمكن

بس في الاخر ، عاوز جايزة

ساندوتش برجر كده من اللي في المدونة التانية .. اه ماهو مينفعش كده
وياريت ميبقاش بلحم خنزير ، عشان هعرفها هعرفها .. اه هحس وانا باكل انه حراااااااام على رأي الشاعر أشرف توفيق

ههههههههههههههههههههههه


أتمنى لك السعادة

وأسأل الله العظيم رب العرش العظيم ان يهديني واياكم وكل المسلمين الى سواء السبيل انه ولي ذلك والقادر عليه

والسلام عليكم

زى الهوا يقول...

كلامك اثر فيا جامد


ربنا يرحمنا


ويخفف عنا


ويرزقنا حسن الخاتمة

الملاك يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اللهم صلى وسلم وبارك على حبيبك محمد صلى الله عليه وسلم
حبيبتى فى الله ميادة
أرجو الله أن تكونى فى أفضل حال
تسألينى عن غيابى وغيابك أنت طال كثيرا لدرجة كنت أفقد معها الأمل

حبيبتى الموت حق لا يمكن لاحد الهروب منه لذلك يجب ان نحمد الله اولا على الإسلام ونعد العده للقائه رب العالمين وأرحم الراحمين

نعم حبيبتىتأكدى أنه أرحم بنا منا فلا تدعى مجالا لوساوس الشيطان أن تأخذك بعيدا ليشغلك بعض الوقت عن ذكر الله والتضرع إليه فبتأكيد أنه لا يجد سبيلا اليك ألا من خلال ذلك وأن دل ذلك على روحك الطيبة فأنا أحسبك عند الله خيرا ولا أذكى أحدا على الله وأياك وان ينسيك رحمة الله فهى أملنا جميعا مهما قدمنا من أعمال صالحه لذلك يجب علينا العمل والسعى لكل ما يقربنا من الله ثم نرجو رحمته وعفوه ونطمئن أنه كريم وذو فضل عظيم

مياده انا متفقه جدا مع أختى ندا وأخى قلم رصاص ولا أجد أفضل مما قالوه لأتحدث به اليك فاستعينى بالله الرحمان


تقبلى أحترامى وتقديرى لقلبك

دمت برعاية الله وحفظه

الملاك يقول...

لا تنسى حبيبتى أن تسألى الله حسن الخاتمة لك ولنا

حسن حنفى يقول...

الاحساس بشعور مثل هذا ربما يدفع بالفرد الي المزيد من التقرب من الله والخوف من ارتكاب المعاصي او ما يغضبه ولكن يجب ان يكون احساس طيب ليس احساس قاتل

حضرتك حاولي تستفيدي من الاحساس ده بس من غير ما ياثر في حضرتك سلبيا

دعوات حضرتك

ريمان يقول...

السلام عليكم



والله الشعور اللى عندك ده انا برضه بفكر فيه


بس ده كويس عشان نقرب من ربنا اكتر واكتر


تحياتى ليكى

روقى كده وادعى ربنا انه يرزقنا الفردوس الاعلى ويرزقنا حسن الخاتمه

وطمنينى عليكى

Dr Ahmed Said@Black Armor يقول...

السلام عليكم
الحقيقة دى اول زيارة لمدونتك
الموضوع صعب قوى لانى مريت بيه من زمان شويه
بس صدقينى القرب من الله هو المفتاح فبه تطمئن القلوب
فاذا كنا نستعين به على الدنيا ولنا فيها
فبمن نستعين على الاخرة وليس لنا الا هو
المهم الظاهرة صحية لانها تعين على الاحساس بالمراقبة
ولكنها ان زادت تحولت الى وسواس ودمرت حياة الانسان
استعينى بالدعاء وربنا يريح بالك ان شاء الله
تقبلى مرورى

YaQeeN يقول...

قلم رصاص..

كيف الاحوال..؟
رمضان كريم..

طبعا التقرب الى الله هو اسلم حل..وانا فعلا عملت كده..
التفكير فى الموت المفروض يكون امر طبيعى لكن انا زودتها شويه وفكرا فيه بشكل قاتل جدا لدرجه انى مكنتش بعرف امارس حياتى طبيعيه من كتر التفكير..

لكن دلوقتى الموضوع اصبح خفيف للغاية والوسواس بدا يروح لكن هفضل افكر فى الموت لانه علينا حق..

اشكرك جدا للزياره..
وكل عام وانت بخير..

YaQeeN يقول...

زى الهوا..

ربنا يرحمنا جميعا ويهدينا ويصلح حالنا..
نورتينى..

YaQeeN يقول...

الملاااااك..
وحشتينى جدا ..انا مفتقداكى بدرجه كبيره والله الشاهد على كلامى..

انا كويسه وبخير والحمد لله اللازمه راحت او اصبحت خفيفه يعنى مبقتش زى الاول..
اشكرك جدا على نصيحتك يا ملاك ومفيش غير التقرب الى الله..
بجد فى طمأنيه وكفايه انه اعلم بحالنا..

طمنينى عليكى دايما..
وكل سنه وانتى طيبه..

YaQeeN يقول...

حسن حنفى..

عندك حق المفروض الاحساس ده مش يكون قاتل للدرجادى..
والله المستعان يا حسن دعواتك بقى..

كل سنه وانت طيب رمضان كريم..

YaQeeN يقول...

ريمان..

اللهم ارزقنا الفردوس الاعلى وحسن الخاتمه..
امين يارب العالمين...
نورتينى يا ريمان..
ورمضان كريم عليكى وعلينا جميعا..

YaQeeN يقول...

Dr.A.S. black armor


والله زى ماحضرتك قلت الموضوع لو زاد ممكن يتحول الى وسواس..وهو ده فعلا اللى حص ومريت بيه..اصبح وسواس وقاتل كمان للاحساس باى شئ..

والله المستعان..وربنا يرحمنا جميعا..ويهون علينا سكرات الموت..

اشكرك جدا يا كتور ورمضان كريم..

برامج تدريبية وتطويرية يقول...

السلام عليكم يا أجمل وأرق مياده
بحترمك جدااااااااااااااااا يا مياده وأكيد إنتى لامسه ده وبقتنع بشخصيتك جدا وواضح ع تعبيراتك أهدافك بالحياة وأنكى إنسانة ليست سطحية بالمره ولها رؤى خاصة وأنقل لكى إعتارفا أخر وهو أننى تعرفت بكى كإنسانة من ناحية مشاعرها وعواطفها وإحساسها الفظيع الجميل وإتقربت من كل الجوانب الحلوة دى لما قرأت مدونتك وبيها عرفت إن مهما الناس عاملتك وعرفوا عنك مزايا بس إنتى جواكى لسه كتييير حلو وطيب ليهم ووالله يا مياده لا أجاملك ويشهد الله أنكى كنز من الأدب والخلق الرفيع وقبله هذا وذاك إيمانك جميل ومن القلب فأنتى نعم الرفيقة والصديقة والأخت فى الله وأتمنالك وبمشيئة الله أنا ع يقين انكى شوف تكونين مميزة فى حياتك الشخصية والعملية وأرجو قبولى أخت كبرى إلى جانب أننى أمثل أستاذا لكى لسنوات ولكن يبقى المعنى الأكبر وهو أن تصبحى أختا صغيرة لى وأرحب وأتشرف بإتصالك دوما...أشكر مرورك الطيب لمدونتى وهذا شرفا عظيما كم أسعدنى وأطلب منكى طلبا :مدونتك رائعة وتلمس جوانب حياتية إنسانية هامة فى حياتنا أرجو من الله أن تكونى سببا فى نقلها إلى زميلاتك ودعةتهم لزيارتها لعل هذا يكون دافعا لهم ليكونون أناسا ذوى أهداف وطموحات مثلك وفقك الله وجزاكى خيرا بمدونتك الرائعة

YaQeeN يقول...

دكتوره داليا..

بجد انا مش عارفه اقول لحضرتك ايه..انا حاسه انى محرجه جدا بجد..وانى مستاهلش كل الكلام اللى حضرتك قلتيه..ده كتير عليا..

انا طبعا مبسوطه جدا لزيارة حضرتك وذادنى شرف كبيير جدا على ردودك الرقيقه والبناءه..

وطبعا انا اتشرف قوى انى اكون اخت صغرى لحضرتك..

انا اعترف انى يمكن فى ناس كتيره متعرفنيش..او متعرفش انا بفكر باى شكل ..لكن ده بيبان بشكل واضح بقلمى وربنا يديم هذه النعمه..لان فى ناس مبتعرفش تعبر بالكلام فاسلم طريقه انها تفجر كل مشاعرها وافكارها فى قلم وورقه..

والله بجد انا مش عارفه اقول ايه غير..اللهم اغفرلى مالايعلمون..واجعلنى احسن مما يظنون..

انا اتشرفت بزيارة حضرتك وان شاء الله يكون فى تواصل دائم..

دمتى فى حفظ الله..

YaQeeN يقول...

نسيت اقول اهم حاجه..اعتب نفسى عليها..
اللى انا فيه دى بفضل الله اولا ثم بفضل امى..
والدتى علمتنى كل حاجه فى الحياه ومبخلتش عليا بشئ..ربنا يعطيها الصحه ان شاء الله ويبعد عنها كل شر وكل سوء..
انا بتمنى من ربنا انه يخليها ليا من بعد وفاه بابا ربنا يكتبله الرحمه والمغفره ان شاء الله ولكل المسلمين والمؤمنين كااااااافه..

امت اللة يقول...

انى احبك فى الله وبدعيلك بالهداية نفسى اجلس معاكى ونتكلم بس انا خايفة من رد فعلك للاننا مش اصحاب اوى ولا لينا كلام مع بعض بس واللة ياميادة انا احبك لانى اشعر انك بداخلكى شئ جميل يارب تقرائى رسالتى وتشوفى الوقت المناسب ليكى وانتى الا تيجى وتقوليلى انك عوزة تسمعينى اختك فى اللة امل حسن

YaQeeN يقول...

خايفه من رد فعلى ايه يا امل بس..
ليه يابنتى تقولى الكلام ده..انا زعلت بجد منك كده..

لا طبعا انا اكون سعيده جدا لو جلست معاكى وسمعتلك..
انا موافقه جدا ..ومتخافيش من ردة فعلى ولا حاجه الناس تفتكنى كده بخوف..ههههههههههههه..

تسلمى يا امل وفى اقرب فرصه اجيلك ونتكلم سوا..
نورتينى..